Thursday, October 6, 2011

Jangan Batasi Potensi Anda

Seorang ilmuwan melakukan sebuah eksperimen memasukkan seekor belalang dalam sebuah kotak dengan ketinggian tidak lebih dari 30 cm, dan diberi sedikit rongga udara. Belalang tersebut hidup dalam kotak kecil selama 1 tahun. Kemudian ilmuwan ini melepas belalang tersebut dan di kumpulkan bersama belalang-belalang lainnya. Belalang dengan senangnya keluar dan melompat-lompat kegembiraan menandakan sebuah kebebasan. Tetapi setelah beberapa saat, belalang tersebut mulai bingung. Ia melihat belalang lain melompat lebih tinggi darinya, sementara ia sudah berusaha semaksimum mungkin, dan lompatannya tidak melebihi dari 30 cm.

Menurut Anda mengapa hal ini boleh terjadi?

Sederhana sekali, kerana belalang tersebut sudah dibiasakan dalam kotak kecil yang tingginya hanya 30 cm, dan selama setahun ia melompat dalam ruang yang sempit tersebut. Belalang tersebut sudah dibatasi oleh ketinggian kotak yang ada.

Siapapun boleh membatasi potensi Anda, akan tetapi Anda boleh memilih membiarkan itu terjadi dalam hidup Anda, atau sama sekali menolak dan tidak membiarkan hal tersebut terjadi dalam hidup Anda. Apapun keputusan yang Anda pilih, itulah yang akan menjadi tanggung jawab yang harus dijalani.

Jangan biarkan segala pengalaman pahit, kegagalan di masa lalu, teguran pedas rakan-rakan terhadap apa yang Anda lakukan, cercaan yang dilontarkan kepada Anda, segala bentuk pesimis yang ditujukan kepada peribadi Anda, juga membatasi potensi Anda.

Jika kita lemah, maka pengaruh negatif dengan mudah menjatuhkan kita. Suara-suara negatif akan selalu ada di sekeliling kita, dan kita tidak boleh mengharapkan orang lain selalu berkata yang baik. Tetapi berita baiknya adalah kita boleh memilih suara-suara yang masuk ke dalam hati dan fikiran kita. Manusia harus pandai memfilter ungkapan yang masuk ke dalam fikirannya. Kadang-kadang kita lebih banyak mendengar komen yang negatif daripada yang positif. Untuk hal ini, jadilah sedikit lebih selektif. Apa yang kita dengar, dan apa yang kita masukkan ke dalam fikiran kita, itulah yang akan mempengaruhi minda kita.

Berhati-hatilah juga terhadap ucapan yang kita katakan setiap hari. Ketika kita mengatakan 'Saya tidak sanggup, Saya ini lemah, Saya tidak akan berhasil', ini adalah suatu bentuk pembatasan diri Anda. Banyak orang justeru memagari dirinya dengan tembok yang tinggi sehingga tidak boleh melangkah.  Hentikan itu semua, kerana hal tersebut tidak akan memberi nilai manfaat untuk hidup Anda. Katakan hanya hal yang positif tentang diri Anda, dan biarkan aura itu selalu terpancar dalam hidup kita sehari-hari.
 
Jangan sekali-kali biarkan fikiran kita mahupun perkataan orang lain membatasi apa yang boleh Anda lakukan dengan baik. Manusia dianugerahi sebuah kemampuan yang luar biasa. Kelola dan Jadikan itu semua untuk meraih kemenangan dalam hidup Anda.

No comments:

Post a Comment