Friday, August 19, 2011

Hidup Sejahtera


Kesejahteraan sebenarnya bukan terletak pada pemilikan lebih banyak wang dan kekayaan. Memiliki wang dan kekayaan lebih banyak belum tentu menjamin bahawa orang itu akan hidup sejahtera.
Kalau kita perhatikan dengan saksama apa yang ada di masyarakat di sekeliling kita, kita boleh menemukan ada juga orang yang memiliki wang lebih banyak, memiliki benda-benda seperti rumah yang mahal, kereta yang mahal, ternyata hubungan keluarganya umpama retak menanti balah. Ada juga orang yang diselimuti rasa takut dan cemas walaupun mereka memiliki wang yang banyak.

Menurut Joseph Murphy pada bukunya "Think Yourself Rich" dikatakan bahawa makna hidup sejahtera yang sebenarnya adalah Anda mulai mengalami kemajuan secara mental, spiritual, intelektual, sosial, dan finansial. Wang dan kekayaan, hanyalah sebahagian dari kesejahteraan itu. Memang tidak lengkap kesejahteraan Anda bila mental, spiritual, sosial, dan intelektual Anda tidak tumbuh dan berkembang bersamaan dengan pertumbuhan kekayaan Anda, sebab hidup Anda akan menjadi tidak seimbang.

Tumbuh secara mental, maksudnya adalah bahawa Anda telah mengubah pola fikir, dari pola fikir yang negatif menjadi pola fikir yang positif. Kalau dulu Anda sering berfokus pada kekurangan atau pada apa yang belum Anda miliki, sekarang Anda selalu fokus pada kelebihan, kebaikan, kemampuan, dan segala apa yang telah dimiliki. Anda tidak lagi merasa kekurangan, sebaliknya Anda merasa kecukupan. Fikiran Anda tidak lagi dipenuhi oleh kecemasan, ketakutan, stres, dan masalah. Sekarang Anda merasakan lebih damai, lebih tenang, dan lebih gembira.

Tumbuh secara spiritual, ertinya Anda telah melepaskan semua keyakinan-keyakinan keliru yang menghalang kemajuan Anda, dan sekarang Anda boleh menerima dan mencintai diri sendiri. Sehingga keyakinan kepada diri sendiri semakin meningkat. Demikian juga, Anda boleh bersyukur atas kebaikan dan segala berkat Tuhan. Semakin tinggi tingkat spiritual Anda, semakin baik rasa kasih sayang Anda kepada sesama. Sebab, Anda akan menyedari bahawa orang-orang di sekeliling Anda sama halnya dengan anda, mereka juga merupakan makhluk-makhluk ciptaan Tuhan, yang memerlukan kasih sayang.

Secara intelektual, pengetahuan dan wawasan Anda seharusnya semakin berkembang. Anda menjadi semakin terbuka dan tidak berfikiran kolot. Orang yang kolot adalah orang yang ketakutan. Orang yang ketakutan disebabkan oleh kurangnya pengetahuan. Orang yang kurang pengetahuannya hanya mengharapkan emosi dan ego.

Setelah mental, spiritual dan intelektual Anda berkembang, hubungan-hubungan sosial Anda akan ikut tumbuh dan berkembang. Anda boleh mengembangkan persahabatan yang lebih baik, yang tidak hanya didasari oleh kepentingan bisnes, wang, dan kekayaan belaka. Jika hubungan sosial Anda berkembang baik, emosi Anda akan menjadi lebih baik dan nyaman. Anda tidak lagi merasa ketakutan dan cemas bila berhadapan dengan orang lain. Mungkin kalau dulu Anda selalu curiga bila bertemu dengan seseorang, kini Anda akan menerima dirinya dengan senang hati tanpa perasaan curiga. Sekarang Anda menjadi lebih peka dengan keadaan lingkungan anda. Anda menjadi lebih murah hati terhadap orang lain.

Yang terakhir, uang dan kekayaan akan mengalir bebas dalam kehidupan, setelah Anda mengembangkan empat bidang di atas. Jadi, jangan pernah mencemaskan tentang uang, tetapi cemaskanlah mental, spiritual, intelektual, dan hubungan sosial Anda kalau semua ini tidak tumbuh dan berkembang dengan baik, karena dari sinilah semua keberhasilan finansial Anda datang.

No comments:

Post a Comment