Thursday, August 18, 2011

PENTINGNYA KOMUNIKASI

Hari ini saya membawakan tema yang sama sekali berbeza dalam motivasi yang saya berikan sebelum ini.Temanya adalah mengenai pentingnya pelayanan@komunikasi. Tema ini kedengaran seperti lebih dekat dengan pengurusan bisnes.

Kita sudah sering mendengar kata-kata "Pembeli adalah raja". Ini menunjukkan bahawa melayani pelanggan merupakan kunci sukses dalam bisnes. Dalam beberapa masa yang lalu sering mendengar syarikat-syarikat yang digagas perusahaan-perusahaan milik negara (BUMN) dan lembaga-lembaga pengarah dengan apa yang dinamakan "Kepuasan pelanggan' atau "Consumer Satisfaction". Semua itu merujuk pada upaya untuk memberikan layanan terbaik pada pelanggan atau masyarakat. Jika layanan terbaik sudah diberikan maka sukses suatu institusi bisnes atau lembaga akan lebih mudah dijangkau.

Sekitar Kita
Sebenarnya layanan tidak hanya dikenal dalam dunia bisnes atau lembaga yang melayani masyarakat. Layanan selayaknya dilakukan juga oleh kita terhadap hal-hal di sekitar kita. Kita harus melayani teman-teman kita dan bukan sebaliknya menunggu untuk dilayani. Jadi kita lebih proaktif membeli layanan pada teman-teman, seperti mahu membantu teman di kala kesusahan tanpa menunggu si kawan meminta, mahu menasihati teman kala melenceng dari jalur yang semestinya, dan sebagainya, maka kita akan mudah diterima di setiap lingkungan yang kita masuki.Jika mudah diterima kita membuka jalan kita sendiri menuju sukses.

Jika kita sudah memulai dengan mempraktikkan sikap melayani dari diri sendiri, ketika terjun ke bisnes atau menjadi pelayan masyarakat atau menjadi pejabat, maka kita akan boleh melayani dengan tulus. Sikap melayani bukan merendahkan diri kita. Justeru sikap itu meningkatkan martabat kita sebagai manusia. Dalam dunia bisnes moden gerakan memberi ketulusan, kejujuran, melayani sebaik-baiknya, merupakan kunci sukses. Sejauh mana kita sudah melakukannya?

Netter yang Luar Biasa!
Berdasarkan pengalaman, kita sering menghadirkan suara seorang wawancara di telefon yang berhasil menerapkan pengurusan moden dengan mengutamakan pelayanan ini. Ia adalah seorang pengusaha muda yang memulai bisnes dari nol. Bagi saya itu luar biasa. Bayangkan 20 an tahun lalu ia memulai bisnes sebagai "calo" handphone. Sekarang ia mendapat jolokan "Raja Voucher" kerana kedainya sudah mencapai 500 kedai voucher seluler dengan 70.000 reseller di seluruh negaranya. 
Oleh kerana itu, jangan khuatir kita memulai bisnes (jika berbisnes) bermula daripada bisnesnya kecil. Jika layanan kita tulus dan memuaskan pelanggan, jalan menuju sukses sudah kita buka. Tinggal mengelolanya lebih lanjut. Jika Hengky boleh sukses, kita pun boleh sukses di bidang kita. Success is our right. Sukses adalah hak kita!


No comments:

Post a Comment