Tuesday, November 30, 2010

Rahsia Kesempatan

Ada ramai orang yang menganggap tahun baru adalah kesempatan baru. Justeru itu mereka menyambut kedatangan tahun baru dengan semangat baru dan persiapan baru. Bagi saya bukan hanya tahun baru yang merupakan kesempatan baru. Setiap hari adalah hari baru. Setiap hari adalah kesempatan baru.

Sahabat,
Pernah saya mendengar ada yang bertanya, bagaimana supaya kita boleh peka terhadap kesempatan karena sering kali baru menyesal setelah tidak menggunakan kesempatan? Kepekaan tidak wujud dengan sendirinya. Kepekaan itu perlu dilatih, kepekaan itu perlu tindakan.

Melakukan pekerjaan kita dengan konsisten merupakan cara mengasah kepekaan kita secara terus menerus melakukan pekerjaan kita, kita akan tahu mana yang salah dan mana yang benar, mana kesempatan kita mana yang bukan. Oleh itu, tetap action dan jangan mudah patah semangat. Jika gagal, cepat bangun lagi. Gagal lagi, bangun lagi.

Ingat bahawa halangan terbesar kejayaan bukan bergantung sepenuhnya kepada orang lain melainkan pada diri kita sendiri. Maka kita perlu tegas pada diri kita sendiri dan melakukan kegiatan positif serta melakukan transformasi diri sehingga memungkinkan kesempatan-kesempatan kita perolehi dalam kehidupan kita. 
Bagaimana dengan anda hari ini?

No comments:

Post a Comment