Wednesday, December 1, 2010

Gagal Bukan Bermakna Kalah

Sejarah mencatat bahawa Wright bersaudara adalah orang yang pertama sekali berhasil menerbangkan pesawat. Meski demikian, mereka berdua sebenarnya bukanlah pelopor yang mencuba menerbangkan pesawat. Pelopor pesawat terbang yang sebenarnya adalah Dr. Samuel Langley yang sudah mengkaji kemungkinan manusia terbang sejak tahun 1890 (13 tahun sebelum Wright menerbangkan pesawat).

Mengapa Dr. Samuel Langley justeru tidak dikenal orang? Ternyata, setelah melakukan percubaan dan berulang kali mengalami kegagalan selama 13 tahun, akhirnya Langley menghentikan untuk terus mencuba. Keputusan itu diambil Langley pada 8 Oktober 1903 setelah untuk kesekian kalinya percubaannya gagal. Tahukah kita, bahawa hanya selang dua bulan dari sikap putus asa Langley tersebut, pada 17 Desember 1903, Wright bersaudara berhasil menerbangkan pesawatnya!

Sayang sekali bukan? Sedikit lagi Dr. Langley meraih kejayaan, tapi sayang ia terburu-buru berhenti karena tidak tahan menghadapi kegagalan.

Jatuh bukan bererti gagal. Jatuh dan tidak berani bangun, itulah gagal yang sebenarnya! Jangan pernah putus asa dan menyerah kalah. Kita tidak  tahu bahawa sebenarnya tinggal selangkah lagi kita meraih keberhasilan, jangan sampai hal tersebut terjadi hanya kerana kita memutuskan untuk berhenti lebih awal. Seorang juara bukanlah mereka yang tidak pernah jatuh, melainkan dia yang selalu bangkit setiap kali gagal. Kita semua pernah jatuh, yang membezakan hanyalah beberapa diantaranya ialah menyerah kalah sementara yang lainnya berani bangun kembali.

Banyak orang gagal karena mereka tidak tahu betapa dekatnya mereka dengan kejayaan -Thomas Alfa Edison.

No comments:

Post a Comment