Wednesday, December 8, 2010

Variasi Dan Kemampuan Menyesuai Ketika Menghadapi Perubahan


Strategi Perang Sun Tzu
Pada bab ke-8 dari 13 strategi perang Sun Tzu, dibahas tentang sejumlah besar kemungkinan variasi dan perubahan, yang menliputi keperluan untuk menyesuai pada perubahan. Hal tersebut sangat penting dilakukan kerana medan pertempuran selalu berubah-ubah, baik situasinya, cuacanya, bahkan strategi musuh ketika menghadapi kita.

Hal ini sangat relevan dengan keadaan hari ini kerana perubahan selalu terjadi. Tidak ada yang tetap dalam kehidupan kecuali hukum perubahan itu sendiri. Hukum perubahan ini berlaku di mana sahaja dan bila sahaja, serta boleh terjadi pada siapa sahaja, tanpa terkecuali dalam pelbagai aspek kehidupan di muka bumi ini.

Perubahan berasal dari internal mahu pun eksternal. Dari internal, kita sering mengalami perubahan emosi, mulai dari naik turunnya semangat, hingga aneka perubahan yang berlandaskan oleh mentaliti dalam diri. Selain itu, secara fizikal kita juga selalu berubah, dari bayi, membesar jadi remaja, dewasa, tua, hingga akhirnya mati. Sedangkan dari eksternal, ada perubahan musim dan cuaca, ada panas ada sejuk, ada malam dan ada siang, ada hujan ada kemarau, ada gelap ada pula terang. Semua itu berjalan beriringan sehingga selalu mendorong terjadinya perubahan.

Oleh itu, bila kita tahu tentang hukum perubahan, yakni bahawa semua pasti berubah, akan membuat kita selalu tersedar. Apa yang hari ini kita sebut sebagai hebat, popular, berjaya, berkuasa, belum tentu semuanya akan terus seperti itu. Hari ini berjaya, belum tentu besok akan berjaya kembali, begitulah sebalik. Jika hari ini gagal, belum tentu juga esok hari akan mengalami kegagalan yang sama.

Jangan Ada Kata Menyerah
Lalu, apa yang seharusnya kita pelajari dari strategi penyesuaian dalam menghadapi perubahan yang dikemukakan oleh Sun Tzu lebih dari 2500 tahun silam itu? Ada banyak hal yang boleh kita selami.

Variasi dan kemampuan menyesuai terhadap adanya hukum perubahan, ketika kita berada dalam posisi yang lemah dan di bawah, jangan ada kata menyerah. Kesedaran akan hukum ini akan membawa kita pada semangat perubahan yang memberi kekuatan sehingga, kita akan selalu memiliki semangat juang yang terus menyala dalam semua keadaan. Kita akan tersedar bahawa dengan ketekunan, perubahan menuju kebaikan pasti akan jadi kenyataan. Maka, bila masa ini kita merasa belum berhasil, bukan bermakna kita selamanya akan tenggelam dan terperosok. Usaha keras dan semangat pantang menyerah, didasari ketulenan dan disiplin bekerja, apa pun keadaan kita hari ini, pasti akan mengalami kebaikan. Begitu juga sebaliknya.

Ketika ini kita berada dalam keadaan di atas dan memiliki kekuatan, baik berupa kejayaan, kepopularan, jangan sampai pula kita terjebak dalam kesombongan dan keangkuhan, kerana dengan hukum perubahan, jika tidak berhati-hati, kegagalan selalu menanti. Jika kita tenggelam dalam gelimang tumpukan kesenangan hingga lupa pada hukum perubahan, ketika itulah mentaliti kita boleh terdegradasi, yang akan mengakibatkan kemerosotan, bahkan kehancuran.

Kemampuan Menyesuai
Maka, sesuai dengan ajaran Sun Tzu, perubahan tidak perlu ditakuti. Namun, perubahan harus kita antisipasi dengan penuh kebijaksanaan. Begitu juga dalam dunia bisnes. Perubahan adalah sebuah keyakinan. Variasi dan kemampuan menyesuai adalah kunci menghadapi perubahan yang terus terjadi. Apalagi, dunia ketika ini semakin "mengecil" dengan adanya teknologi informasi. Jika tidak ada kewaspadaan saat perubahan terjadi, yang ada hanyalah penyesalan. Jika tak mampu menyesuai, kita akan menjadi "korban" teknologi.

Inilah  realiti dunia nyata bahawa perubahan boleh terjadi bila-bila masa. Perubahan yang diakibatkan dari internal dalam diri, atau pun perubahan dari eksternal. Saya pun pernah mengalami perubahan tersebut. Ajaran Sun Tzu ini telah mengajarkan banyak hal. Yakni, bahawa dengan variasi dan kemampuan menyesuai, kita akan mampu dengan bijak mengatasi perubahan yang terjadi, sehingga Harvest tetap berdiri hingga hari ini.

Memang kehidupan ini tidak ada yang pasti, tetapi kita harus berani memastikan dan memperjuangkan apa-apa yang seharusnya kita raih!" dengan pengertian ini, maka perubahan justeru akan menjadikan kita memiliki kesedaran bahawa, hanya dengan bersabar, bertahan, dan rajin, berupaya untuk berubah lebih maju, lebih berjaya, dan lebih lebih bahagia, kita akan meraih kejuaraan.

Kehidupan sehari-hari, khususnya dunia bisnes, tidak jauh berbeza dengan medan pertempuran. Jika ingin berjaya, kita perlu strategi yang tepat! Maka, saya menurunkan tulisan yang membahas strategi perang Sun Tzu, ditambah dengan aplikasinya secara singkat dalam kehidupan kita sehari-hari. Selamat menikmati.

No comments:

Post a Comment