Saturday, December 18, 2010

Sebungkus Kuih

Sebungkus Kuih
Pada suatu malam, kelihatan di kedai, seorang perempuan muda sedang menunggu penerbangan pesawat terakhir. Untuk melepas kebosanan menunggu, dia berjalan-jalan di sekitar kedai, kemudian membeli sebuah buku dan juga sebungkus kuih di kedai.

Setelah kembali dari toilet, perempuan itu bergegas mencari tempat duduk dan mulai membaca buku yang baru dibelinya. Keasyikannya membaca terganggu ketika ia melihat seorang lelaki yang duduk di sebelahnya dengan berani mengambil satu atau dua dari kuih yang berada di antara mereka.
 
Perempuan itu mengabaikannya dan melanjutkan membaca sambil juga mengambil dan mengunyah kuih dengan perasaan marah. Dalam hatinya, ia berfikir, "Kalau aku bukan orang baik pasti sudah aku marahi orang ini!"

Ia semakin kesal ketika si pencuri kuih yang berani seakan berlumba menghabiskan kuihnya. Setiap kali ia mengambil satu kuih, si lelaki juga mengambil satu. Ketika tinggal satu kuih yang tinggal, ia bertanya-tanya apa yang akan dilakukan lelaki itu? Lelaki itu dengan senyum di wajahnya, tanpa merasa bersalah, mengambil kuih terakhir dan membahaginya menjadi dua. Diberikannya separuh kuih kepada perempuan itu dan ia makan yang separuhnya.

Perempuan dengan bersungut-sungut dan muka menahan marah merebut kuih itu sambil berfikir "Ya ampunilah orang ini, tidak merasa bersalah sedikit pun makan kuih orang lain! Sungguh tidak tahu malu dan menyebalkan!" Ketika jadual penerbangannya diumumkan, perempuan itu bergegas pergi, tanpa menoleh sedikit pun kepada si pencuri kuih dan berharap tidak berjumpa lagi dengan pencuri tidak tahu berterima kasih itu.

Setiba di atas kapal terbang, sambil menghela nafas lega, dia duduk di tempat duduknya. Ketika ingin melanjutkan membaca, tangannya segera mengambil sesuatu ke dalam begnya. Dia terkejut setengah mati! Astaga, jari tangannya tengah meraba sebungkus kuih! Masih tertutup dan belum tersentuh pula!

Sesaat fikirannya terasa lumpuh, "Aduh! Jadi....kuih yang telah kumakan tadi adalah milik lelaki itu! Sungguh keterlaluan aku, menuduh orang mencuri, mencurigai orang yang tidak bersalah, yang ternyata adalah si pemilik kuih itu sendiri. Sebenarnya akulah yang tidak tahu malu, kasar, dan tidak tahu berterima kasih!" Sambil memejamkan mata penuh kesal, dia tahu, sudah terlambat untuk meminta maaf atas kesalahannya menuduh orang lain yang tidak bersalah.

Sahabat,
Dalam hidup ini, kisah seperti di atas sering terjadi! Kita sering berprasangka buruk dan melihat orang lain dengan persepsi / "kacamata" kita sendiri. Menuduh orang lain yang salah, tidak tahu diri, tidak tahu malu, pembuat masalah, dan lain sebagainya. Akibatnya, muncul konflik yang tidak berguna.

Alangkah baiknya apabila kita mampu berkaca pada diri sendiri sebelum melontarkan segala tuduhan kepada orang lain. Juga, berusaha mengendalikan fikiran secara jernih. Sehingga penyesalan di kemudian hari tidak terjadi.

No comments:

Post a Comment