Saturday, December 11, 2010

10 Tokoh Sukses Top Dunia Yang Berhenti Sekolah

Semua orang tahu betapa pentingnya untuk tetap bersekolah, mendapatkan pendidikan yang baik, dan lulus dengan Ijazah. Tetapi mungkin sulit untuk tetap fokus setelah membaca tentang keberhasilan dari orang-orang terkenal ini dan putus sekolah. Kerja keras, semangat, bakat semulajadi, dan keberhasilan membantu mereka mengatasi kurangnya pendidikan, tetapi banyak yang masih kembali ke sekolah di kemudian hari.

Dalam artikel ini, Anda akan belajar sesuatu tentang orang-orang terkenal mulai dari Pengusaha Sukses, Penemu, Politisi, dan Artis Top yang putus sekolah sebelum mereka berjaya.

Thomas Edison
Thomas Edison mungkin yang paling terkenal dan produktif sebagai pengkaji sepanjang masa, dengan lebih dari 1000 paten dalam namanya, termasuk mentol lampu elektrik, phonograf, dan film kamera. Ia menjadi multi jutawan dari buatannya sendiri dan diangugerahi Medal Emas Kongres. Edison terlambat bersekolah kerana penyakitnya dan sebagai akibatnya, fikirannya sering terganggu, membuat salah seorang guru memanggil dia "murid paling lemah." Ia dikeluarkan setelah hanya tiga bulan pendidikan formal. Syukur, ibunya pernah menjadi guru sekolah di Kanada dan home-schooling Edison muda.

Benjamin Franklin
Benjamin Franklin mempunyai banyak pekerjaan: politik, diplomat, penulis, penerbit, ilmuwan, pengkaji, pembuat, dan rakan penulis dan cosigner Deklarasi Kemerdekaan. Satu perkara yang ia tidak miliki adalah lulusan sekolah tinggi. Franklin adalah anak kelima belas dan putera bongsu dalam keluarga. Dia menghabiskan dua tahun di Sekolah Latin Boston sebelum keluar pada usia sepuluh tahun dan bekerja untuk ayahnya, dan kemudian saudaranya, seperti printer.


Bill Gates
Bill Gates adalah salah satu pembuat raksasa Microsoft dan telah menduduki ranking teratas orang terkaya di dunia untuk beberapa tahun. Gates keluar dari Harvard di tahun pertama setelah membaca artikel tentang komputer mikro Altair dalam majalah Popular Electronics. Dia dan kawannya Paul Allen terbentuk Micro Soft (kemudian berubah ke Microsoft) menulis untuk Altair.


Albert Einstein
Meskipun ia masuk dalam majalah Time sebagai “Man of the Century,” Albert Einstein tidak menjadi “Einstein” di sekolah pemenang Hadiah Nobel fisika, terkenal kerana teori relativiti dan kontribusi kepada teori kuantum dan mekanikal statistik, berhenti sekolah tinggi pada usia 15. Mengambil keputusan untuk melanjutkan pendidikan setahun kemudian, Einstein mengambil ujian masuk ke universiti bergengsi iaitu Federal Swiss Institute of Technology, tapi gagal. Ia kembali ke sekolah tinggi, mendapatkan ijazah, dan kemudian lulus ujian masuk universiti pada usaha kedua 


 John D. Rockefeller
Dua bulan sebelum lulus sekolah, sejarah mencatat miliarder pertama, John D. Rockefeller, Sr, memutuskan untuk mengambil kursus di Folsom bisnes Mercantile College. Ia mendirikan Standard Oil Company pada tahun 1870, membuat miliaran sebelum perusahaan ini dibubarkan oleh pemerintah kerana monopoli, dan menghabiskan 40 tahun terakhir menyumbangkan kekayaannya, terutama untuk alasan-alasan yang berkaitan dengan kesihatan dan pendidikan.

 Walt Disney
Pada tahun 1918, ketika masih di sekolah, masa depan produser film pemenang Oscar dan pelopor taman Walt Disney mulai mengambil kursus malam di Academy of Fine Arts di Chicago. Disney keluar dari sekolah tinggi pada usia 16 dan bergabung dengan tentera, tapi kerana ia terlalu muda untuk mendaftar, ia bergabung dengan Palang Merah dengan akta kelahiran palsu sebagai gantinya. Disney dikirim ke Perancis di mana ia mengetuai ambulans yang tertutup dari atas ke bawah dengan kartun yang akhirnya menjadi karakter filmnya. Setelah menjadi multi jutawan pembuat Walt Disney Company dan memenangkan Presidential Medal of Freedom, Disney menerima kehormatan ijazah sekolah menengah pada usia 58.

 Kolonel Sanders
Kolonel Harland Sanders berhasil mengatasi kurangnya pendidikan untuk menjadi pengusaha terbesar dalam bisnes ayam goreng. Ayahnya meninggal ketika ia berusia enam tahun, dan kerana ibunya bekerja, ia terpaksa memasak untuk keluarganya. Setelah putus sekolah asas, Sanders bekerja banyak pekerjaan, termasuk petugas pemadam kebakaran, pemandu kapal wap dan salesman asuransi. Dia kemudian memperoleh gelar hukum dari sebuah sekolah korespondensi. Sanders 'memasak dan pengalaman bisnes membantunya membuat jutaan sebagai peembuat Kentucky Fried Chicken (sekarang KFC).

Putri Diana
Almarhum Diana Spencer, Princess of Wales,ia dianggap secara akademik sebagai siswi di bawah rata, setelah gagal semua tingkat O-ujian (ujian yang diberikan kepada mahasiswa 16 tahun di Inggeris untuk menentukan tingkat pendidikan mereka). Pada usia 16, ia meninggalkan West Heath dan menyelesaikan sekolah di Swiss sebelum keluar dari sana. Diana menjadi penyanyi amatur yang berbakat dan ingin sekali menjadi penari balet. Diana pergi untuk bekerja sebagai pembantu separuh waktu di young englan kindergarden, perlindungan anak dan taman kanak-kanak. Berlawanan dengan klaim, dia bukan guru taman kanak-kanak, kerana dia tidak mempunyai kualifikasi pendidikan untuk mengajar, Pada tahun 1981, pada umur 19, Diana bertunangan dengan Pangeran Charles.

Elton John
Sir Elton John telah menjual lebih dari 250 juta album dan memiliki lebih dari 50 Top 40 hits, membuatnya salah satu pemuzik yang paling berhasil sepanjang masa. Pada usia 11, Elton masuk London's Royal Academy of Music pada piano biasiswa. Bosan dengan komposisi klasik, Elton lebih suka rock 'n' roll dan setelah lima tahun ia berhenti sekolah untuk menjadi seorang pianis akhir pekan di sebuah pub lokal. Pada usia 17, ia membentuk band bernama Bluesology.

Harry Houdini
Nama Houdini ini didentik dengan sihir. Sebelum menjadi terkenal di dunia penyihir dan melarikan diri artis bernama Harry Houdini, berhenti sekolah pada usia 12, bekerja dalam beberapa pekerjaan. Pada usia 17, ia bekerja sama dengan sesama penggemar sihir Jack Hayman untuk membentuk Houdini Brothers, hingga tubuhnya ramai dikagumi oleh para Magician kelas Dunia termasuk David Copperfield.

No comments:

Post a Comment