Monday, December 20, 2010

Saya Mahu Berubah

Kuasa Perubahan
Dikisahkan, di sebuah seminar motivasi, setelah mendengar banyak kiat-kiat dan pelajaran di sana, saatnya para peserta pulang dengan membawa kesan dan semangat yang membara untuk dipraktikkan dalam kehidupan mereka lebih lanjut. Di antara mereka, beberapa orang kelihatan mengalami kemajuan. Mereka yang merasakan manfaat dan sangat dibantu setelah mengikuti seminar tersebut, memberitahu kawan dan saudara-saudaranya bahawa seminar yang diikutinya sangat bagus dan luar biasa.

Dia mulai melakukan apa yang diajar dan mengalami perubahan cara pandang dan kebiasaannya. Seharian, dia berusaha menyemangati diri sendiri, aktif mengikuti kegiatan yang positif, mengarahkan seluruh perhatiannya pada usaha yang dijalankan, dan hasilnya, perubahan yang luar biasa dalam kehidupannya! Mengalami kemajuan dan bersyukur! Ada kelompok yang lain. Setelah mengikuti seminar, mereka juga kelihatan bersemangat, bersedia untuk mengalami perubahan, membuat rancangan secara terperinci. Sayangnya, setelah beberapa masa, rancangan yang dibuat rancangan. Blok mental kerana kebiasaan yang dijalani selama ini yakni malas, bertangguh, tidak  menerima penolakan, cepat putus asa ketika mengalami cabaran, serta cara pandangnya yang negatif terhadap sekelilingnya menyebabkan dia kembali ke pola lama dan mulai menyalahkan keadaan disekelilingnya yang dituduh tidak menyokong dia.

Akhirnya, ketika ditanya, Anda pernah mengikuti seminar motivasi? "Ya. Saya pernah mengikutinya, seminar yang bagus, pesertanya banyak dan penceramahnya hebat tetapi apa yang diajar tidaklah mudah untuk dijalankan kerana kejayaankan milik orang-orang tertentu, dan sayangnya saya bukanlah orang itu."

Kelompok yang lain lagi. Setelah mengikuti seminar, dia pun mulai mencuba membuat perubahan. Sayangnya, upayanya tidak terlalu kuat sehingga masa orang-orang disekililingnya tidak menyukai perubahan yang dibuatnya, dia pun merasa dijauhi dan tidak diterima dilingkungannya.

Sahabat,
Seminar sehebat apapun, teknik secanggih apapun, rumus teori sekuat apapun, selamanya tidak akan mampu merubah manusia jika manusia itu sendiri tidak mahu mengubah dirinya sendiri!

Bagi saya, kehidupan adalah ruang kuliah atau tempat belajar tanpa had, bagi pelajar sejati setiap orang boleh menjadi guru bagi dirinya sendiri, bagi pelajar tulen cepat menyerap apa yang terjadi disekelilingnya dan dengan cerdas mampu mencerna sebagai bahan belajar untuk kemajuan karier dan hidupnya. Jadi akhirnya semua kembali pada diri sendiri,  bagaimana kita mengelola fikiran dan sikap mental dalam menghadapi perubahan, sekaligus secara tegas mahu berubah hingga mampu mengaktualisasikan diri sampai ke puncak kejayaan.

No comments:

Post a Comment