Monday, December 20, 2010

Sekantung Biji Kacang Tanah

Biji Kacang Tanah
Dikisahkan, ada seorang gadis muda yang bertekad membantu desa asalnya yang miskin dan sangat mundur. Dia rajin mengusahakan segala daya upaya untuk menghasilkan wang untuk membeli buku dan perlengkapan sekolah anak-anak di sana. Sehebat apa pun usahanya, terasa masih banyak kekurangan. Hingga suatu hari, dia mendapatkan janji bertemu dengan seorang kaya di kota, dengan harapan si tuan kaya mahu memberi sumbangan wang. Setelah bertemu, si gadis muda menceritakan keadaan desanya dan kemudahan pendidikan yang jauh dari memadai serta memohonkan bantuan untuk mereka.

Dalam keadaan nada bosan dan tidak bersahabat, tuan kaya berleter santai, "Gadis muda, kamu salah alamat. Di sini bukan badan amal yang memberi sumbangan percuma. Kalau memang anak-anak desamu tidak boleh sekolah, itu nasib mereka. Kenapa aku yang harus membantu?" Nampaknya dia tidak mempercayai sedikitpun ketulusan gadis muda di hadapannya. Dalam keadaan tidak berdaya dan putus asa, si gadis tahu, usahanya telah gagal, tetapi sebelum pergi, dia cuba berusaha untuk yang terakhir, "Tuan, kalau boleh, apakah saya boleh meminjam sekantung bibit unggul biji kacang  tanah yang tuan hasilkan selama ini? Anggaplah hari ini tuan telah membantu kami dan saya berjanji tidak akan mengganggu tuan lagi."

Orang kaya itu hairan, kerana ingin segera mengusir gadis itu, tanpa banyak bercakap, segera diberinya sekantung bibit kacang tanah yang diminta. Sekembalinya dari sana, gadis itu mula menanam biji kacang tanah di atas tanah penduduk miskin, dengan tekad sebanyak satu kantung biji kacang tanah, akan menghasilkan kacang sebanyak yang boleh tumbuh di sana. Usahanya berhasil. Beberapa waktu setelah musim menuai, gadis itu kembali dengan si hartawan, "Tuan, saya datang kemari dengan tujuan untuk mengembalikan sekantung biji kacang tanah yang saya pinjam waktu itu." Lalu gadis itu menceritakan kejayaan mereka menanam hingga boleh diambil hasilnya, dari sekantung biji kacang menjadi sebanyak itu. Si tuan kaya sedar dengan hasil usaha dan ketulusan si gadis muda dan berkenan datang ke desa untuk meninjau.

Dia sangat sedar dan menyumbangkan alat-alat pertanian, mengajarkan cara bertani yang baik, dan membeli semua hasil tanaman yang dihasilkan desa tersebut. Tiba-tiba kehidupan di desa itu berubah secara mendadak. Mereka mampu menghasilkan wang, hidup lebih sejahtera, dan mampu membangun sekolah untuk pendidikan anak-anaknya. Sungguh perjuangan seorang gadis muda yang membanggakan dan nyata! Tidak ada usaha yang sia-sia! Seluruh penduduk desa selalu bersyukur dan berterima kasih atas jasa  gadis muda itu.

Sahabat,
Kehidupan di dunia ini sangat realistik. Ketika kita dalam keadaan lemah, mundur, gagal, banyak orang mengkritik bahkan menghina kita. Ketika kita ingin memulai usaha atau ada idea-idea baru yang mahu kita lakukan, ada sahaja orang yang tidak mahu membantu tetapi meremehkan, menghina dan memandang sebelah mata. Ya, tidak perlu marah, dendam ataupun membenci. Lebih baik siapkan segalanya secara maksimum dan perjuangkan sampai berhasil. Setelah ada bukti berjaya baru orang akan percaya dan lambat atau cepat akan memberi pengakuan pada kita. Jangan hairan, ketika kita berjaya ada pula orang yang menunggu bila kita jatuh. Maka yang paling utama adalah sikap kita. Sewaktu kita gagal dan diremehkan tidak marah. Sewaktu kita berjaya, tidak lupa diri. Walaupun berjaya tetap rendah hati dan bersahaja, tetap optimis dan terus menciptakan kejayaan yang lebih besar.

No comments:

Post a Comment