Monday, December 20, 2010

Doa Dan Usaha

Doa Dan Usaha
Dikisahkan, ada seorang pemuda sedang menunggang sebuah motor di jalan raya. Tiba-tiba hujan turun dengan lebatnya seperti ditumpahkan dari langit. Dia segera berhenti untuk berteduh di tepi sebuah kedai. Pemuda itu membuka helmetnya dan segera perhatiannya tertumpu pada langit di atas yang berlapis awan kelabu. Sambil menggigil kesejukan, bibirnya kelihatan berkomat-kamit memohon doa, "Tuhan, tolong hentikan hujan yang Engkau kirim ini. Engkau tahu, saya sedang didesak keadaan dan harus sampai di tempat tujuan dengan kadar segera. Please Tuhan....., please..... Tolong dengarkan doa hambamu ini". Tidak lama kemudian tiba-tiba hujan berhenti dan segera pemuda itu meneruskan perjalanannya sambil mengucap syukur dan berterima kasih kepada Tuhan yang telah mendengar dan mengabulkan doanya.

Di waktu yang berbeza, cuaca yang masih tidak menentu, lagi hujan turun cukup lebat dan kembali pemuda itu mengulang kegiatan yang sama seperti pengalamannya yang lalu, yakni berdoa memohon Tuhan menghentikan hujan, tetapi kali ini hujan tidak berhenti bahkan semakin lebat. Di tengah menunggu berhentinya hujan, pemuda itu sedar, dia harus membeli baju hujan untuk ketika menunggang motor di tengah hujan. Kali ini, walaupun terlambat, dia belajar sesuatu hal yakni ada ketikanya mengucap doa tetapi juga harus disertai dengan usaha iaitu menyediakan baju hujan.

Suatu hari, di waktu yang berlainan, pemuda itu ke pejabat tanpa motornya kerana rosak akibat banjir. Hujan yang kembali turun, tetapi baju hujan yang telah dibeli, ketika diperlukan, tiba-tiba hilang entah kemana. Dia pun mulai bertanya ke sana ke mari, kemungkinan ada yang bersedia meminjamkan payung atau apapun untuk melindunginya dari basah kuyup hujan. Kembali diulang doa yang sama, usaha yang sama, dan harapan yang sama pula. Tiba-tiba seorang kawan yang bersedia hendak meninggalkan tempat itu dengan berkenderaan berkata, "Hai kawan, kalau kita searah jalan, mari ikut aku. Aku hantar sampai tempat tujuanmu dan dijamin tidak kehujanan?". Maka pemuda itu pun dapat pulang ke rumah dengan selamat.

Peristiwa alam yang sama, yakni turunnya hujan, telah mengajarkan pemuda itu bahawa selain doa, harus usaha dan akhirnya berserah,  sebab itu jika kita mahu membuka hati, ternyata Tuhan tidak pernah meninggalkan kita tetapi kitalah yang harus berusaha dengan segala cara dan fikiran yang telah diberikan Tuhan kepada kita.

Sahabat,
Hanya sekadar mengharapkan doa sahaja namun tanpa usaha dan kerja nyata tidak mungkin ada perkembangan, hasilnya  pasti sia-sia, sedangkan sekadar kerja keras tanpa diiringi doa memungkinkan kita salah bertindak kerana hanya memikirkan hasilnya. Caranya, dengan dilengkapi doa tentu usaha kita itu terfokus di jalan yang benar, baik dan halal, maka yang paling ideal adalah usaha dan kerja keras kita yang diiringi dengan doa,  saya yakin segala usaha kita akan dikabulkan dan tentu hasil yang kita inginkan akan berjaya dan memuaskan.

No comments:

Post a Comment