Monday, December 20, 2010

Hadiah Cinta


Cinta Seorang Ibu
Boleh saya melihat bayi saya?" Pinta ibu yang baru melahirkan anaknya, ketika bayi diberikan kepadanya, sesuatu yang mengejutkan terjadi, bayi dalam gendongan itu dilahirkan tanpa kedua belah daun telinga. Walaupun begitu ibunya tetap menimang sayang bayinya. Masa membuktikan, walaupun kelihatan buruk kelihatan tanpa telinga anak itu, tetap bekerja dengan sempurna dan dengan kasih sayang serta dorongan semangat orang tuanya, ia menjadi pemuda tampan yang cerdas, ia juga pandai bergaul sehingga disukai kawan-kawannya, ia juga mengembangkan bakat di bidang muzik sehingga membesar menjadi remaja yang disegani.

Suatu hari ayah lelaki itu bertemu dengan seorang doktor "Saya boleh memindahkan sepasang daun telinga untuk anak kamu, tetapi harus ada seseorang yang bersedia memotong daun telinganya, maka orang tua lelaki itu mulai mencari, siapa yang mahu memotong daun telinganya dan diserahkan kepada anak mereka. Beberapa bulan sudah berlalu, tibalah waktunya mereka memanggil anak lelaki itu,"Nak, seseorang yang tidak ingin dikenal telah bersedia memotong daun telingannya untukmu, kami harus segera menghantarmu ke rumah sakit untuk operasi, namun semua ini sangatlah rahsia" kata si ayah.

Operasi berjalan dengan lancar, wajahnya yang tampan, ditambah kini sudah mempunyai daun telinga membuat ia kelihatan lebih tampan, ditambah bakat muziknya, dia makin disegani dan mampu meraih banyak penghargaan dari sekolahnya. Kecerdasannya kemudian membuat ia diterima bekerja sebagai diplomat. Dia sangat ingin berterimakasih kepada orang yang memotong daun telinga "Ya aku harus mengetahui, siapa yang telah berkorban ini semua kepadaku, ia telah berbuat sesuatu yang besar, namun aku sama sekali belum membalas kebaikannya"

Ayah yakin kau tidak boleh membalas kebaikan hati orang yang telah memberikan daun telinga itu, setelah terdiam seketika, ayahnya melanjutkan "sesuai dengan perjanjian, belum masanya bagimu untuk mengetahui semua rahsia ini. Tahun berganti tahun rahsia tetap tersimpan rapi, hingga suatu hari sesuatu yang menyedihkan bagi keluarga itu terjadi.

Pada hari itu ayah dan anak lelaki itu berdiri di tepi peti jenazah ibunya yang baru sahaja meninggal, dengan perlahan ayah membelai rambut ibu yang terbujur kaku lalu menyibaknya sehingga sesuatu yang mengejutkan anak itu terjadi, ternyata  ibunya tidak memiliki daun telinga. "Ibumu pernah berkata bahawa ia senang sekali memanjangkan rambutnya dan tak seorangpun menyedari bahawa ia telah kehilangan sedikit kecantikannya?" Melihat kenyataan bahawa daun telinga ibunya yang dipotong, semakinlah menangis si anak, ia merasakan bahawa cinta sejati ibunyalah yang membuat ia boleh seperti saat ini.

Pembaca yang berbahagia,
Cinta sejati tidak terletak pada apa yang telah dikerjakan dan diketahui namun pada apa yang telah dikerjakan tapi tidak diketahui. Kisah pengorbanan ibu tadi adalah wujud sebuah cinta sejati yang tidak boleh dinilai dan digantikan dengan apapun. Inilah makna sesungguhnya dari sebuah cinta yang murni, cinta seorang ibu kepada anaknya tanpa syarat. Mari tebarkan cinta dengan ketulusan dan keiklasan, kita akan menemukan kebahagiaan sejati.
Selamat Hari Ibu!

No comments:

Post a Comment