Monday, December 13, 2010

Tips Sukses Mulai Dari Kosong

Apa pun kedudukan Anda ketika ini, jangan merasa malu dengan pekerjaan yang anda lakukan sekarang? Hal terbaik yang harus kita lakukan adalah terus berusaha, kerana kita tidak akan tahu apa yang akan kita alami di kemudian hari. Ramai yang mengharapkan sukses secara instan, tapi itu jarang sekali terjadi,kerana banyak liku liku yang harus kita hadapi untuk mencapai kejayaan yang sesungguhnya. Memulai sesuatu dari bawah adalah pilihan hidup masing-masing dan apa yang seterusnya akan terjadi semua bergantung dari kerja keras kita. Bukan hanya kita, para selebriti Hollywood pun memulai semuanya dari bawah. 

Jennifer Aniston



Madonna
Jennifer Aniston dulu adalah seorang pelayan, dan Madonna bekerja melayani donut di Dunkin' Donuts sebelum menjadi penyanyi terkenal seperti sekarang.

Semua kerjaya bermula dari dasar yang baik. Hal yang sama juga terjadi pada mereka yang kaya dan terkenal. Mereka bekerja keras untuk keinginan mereka menuju kerjaya yang berkembang dengan memulai dari dasar dan mendapatkan balasan dari yang mereka lakukan. Kemahiran dan pengalaman yang mereka dapatkan dari pekerjaan pertama mereka membantu mengembangkan keberhasilan dimasa depan. Jadi, apa yang boleh kita pelajari dari mereka?
 
Mulakanlah dengan pekerjaan dari bagian bawah
. Kejayaan tidak muncul secara tiba-tiba dan instan. Inilah yang harus selalu kita sedar, seorang yang berjaya memulai segala sesuatunya dari bawah. Dari situ mereka mempelajari banyak hal sehingga apa juga yang mereka jalani berkembang dan akhirnya menjadi berjaya. Jangan mudah menyerah dan berhenti di tengah jalan. Kejayaan itu harus kita capai, jangan hanya menunggu nasib baik datang pada anda.

Setiap kerja keras pasti ada hasilnya
. Pada masa bekerja keras, Anda belajar untuk menangani stres dan menjaga ketenangan anda, mengasah kemahiran anda, menahan siksaan, dan bekerja keras untuk mendapatkan wang. Wang inilah yang akan mendorong anda untuk lebih baik lagi ke depan. Pastinya anda tidak menginginkan hidup dan pekerjaan anda hanya mendatar, pasti anda juga menginginkan adanya perubahan dalam hidup anda.

Sandra Bullock
 Jika anda tahu, Sandra Bullock bekerja mencampur minuman sebagai bartender sebelum ia berakting bersama aktor besar Hugh Grant, Nicole Kidman dan Keanu Reeves. Manakala Robin William menjual es krim sebelum ia bermain film.

Keberanian, adalah kunci utama. Hanya untuk mengejar keinginan terbesar mereka, beberapa orang melakukan apapun yang mereka boleh untuk mendapatkan yang mereka inginkan. Mereka melakukannya tanpa peduli akan ancaman kemiskinan.

Sebelum memulai bisnes clothing linenya yang terkenal, Ralph Lauren adalah seorang salesman sweater di Bloomingdale's.
Industri pakaian terkenal Tommy Hilfiger dulunya menjual pakaian dari bagasi kereta sahaja. Nama-nama tersebut merupakan nama besar sekarang, tapi mereka menggunakan kreativiti dan motivasi untuk menjalani pekerjaan pertama mereka.

Garis bawahnya, mencapai pekerjaan memerlukan waktu dan kesabaran. Kerjaya yang cemerlang tidak terjadi dalam semalam tetapi memerlukan bertahun-tahun kerja keras. Satu langkah dalam perjalanan anda boleh membawa anda lebih dekat ke cita-cita anda.

No comments:

Post a Comment