Thursday, December 9, 2010

Pengertian Yang Tepat Dan Benar

Pengertian Yang Benar
Dalam kehidupan sehari-hari, ramai di antara kita percaya dan menyerah kepada namanya takdir atau kudrat. Namun, sebelum semuanya terjadi, pasti ada hal-hal tertentu, baik kecil mahupun besar, yang kita lakukan. Ada yang berusaha keras, ada yang malas, ada yang rajin, ada pula yang hanya pasif menunggu nasib. Semua orang boleh berbeza-beza, baik sikap mahupun pemikirannya. Maka, tidak menghairankan jika perbezaan ini pula yang akan membezakan nasib satu orang dengan orang lainnya.

Menurut saya, kita sebagai manusia mempunyai kewajiban untuk terus berusaha dan berupaya mewujudkan impian kita. Sebab, apa pun yang kita lakukan, pasti akan menghasilkan sesuatu. Hal ini akan semakin kuat jika kita mendasarinya dengan nilai spiritual, seperti dengan selalu berbuat baik, benar, dan halal, yang dilandasi pula dengan kekuatan doa.

Pengertian mendalam tentang hal ini juga terlihat di kisah berikut ini:
Suatu hari, di negara Taiwan, ada seorang tukang batu dan pengusaha kaya. Hebatnya, kekayaan itu menurut ramai pihak diperoleh benar-benar dari nol kerana itu, tidak menghairankan jika apa yang dilakukannya mampu menginspirasi banyak pihak.

Suatu ketika, kerana benar-benar ingin tahu, seorang pemuda yang ingin berupaya belajar serta menimba pengalaman dari pengusaha. Setelah mencuba beberapa kali, akhirnya pemuda berhasil menemui pengusaha Berjaya itu. "Terima kasih, tuan mahu menerima saya. Terus terang, saya sangat ingin menimba pengalaman dari tuan sehingga boleh berjaya seperti tuan," ujar pemuda itu berseri-seri.

Mendengar permintaan itu, pengusaha tersenyum sejenak. Kemudian, ia pun meminta anak muda tadi menengadahkan tangannya. Pemuda itu pun terhairan-hairan. Lalu pengusaha pun menjelaskan maksudnya. "Biar aku lihat nasibmu. Aku ingin melihat garis tanganmu. semaklah baik-baik apa pendapatku tentangmu sebelum aku memberikan pelajaran seperti yang kamu minta," jawab pengusaha tersebut.

Setelah menengadahkan kedua tangannya, pengusaha pun berkata. "Lihatlah telapak tanganmu ini. Di sini ada beberapa garis utama yang menentukan nasib. Di sana ada garis kehidupan. Kemudian, di sini ada garis rezeki, dan ada pula garis jodoh. Sekarang, genggamlah tanganmu, di mana semua garis tadi?" "Di dalam telapak tangan yang saya genggam," jawab si pemuda ingin tahu. "Nah, apa ertinya itu? Hal itu mempunyai erti, bahawa apa pun takdir dan keadaanmu kelak, semua itu ada dalam genggamanmu sendiri. Kamu lihat bukan, bahawa semua garis tadi ada di tanganmu. 

Begitulah rahsia kejayaanku selama ini. Aku berjuang dan berusaha dengan pelbagai cara untuk menentukan nasibku sendiri," terang si pengusaha. "Tetapi, cuba lihat pula genggamanmu. Bukankah masih ada garis yang tidak ikut tergenggam? Garis luar itulah yang berada di luar kawalanmu. Oleh itu, di sanalah letak kekuatan spiritual dari Sang Maha Pencipta."

Sahabat yang luar biasa,
Mari, pastikan agar diri kita selalu mahu bekerja keras, berjuang semaksimum, dengan menetapkan target yang ada di depan. Landasi setiap sikap dengan kekayaan mental. Lakukan semuanya dengan hati ikhlas, secara baik dan benar, di jalan yang betul. Perbanyak pula kegiatan derma atau membantu sesama. Kejayaan menanti kita semua!!

No comments:

Post a Comment